Immateriaalne kunst

Posted on 30/01/2011

0


Mida kunstilist tegite viimasel jalutuskäigul? Pildistasite, vaatasite pilvi, seadsite kive mingisse kujundisse, joonistasite liiva sisse, ehitasite lumememme?
Minge nüüd õue – metsa, randa, Lasnamäele, Koplisse, Viimsisse, Narva, Viljandi lossimägedesse vmt.
Te ei pea mitte midagi kaasa võtma.
Käige mööda maastikku ja jätke endast aimatavaid jälgi. torgake puutikke lumehange. Kaevake urge. Seadke roikaid risti. tõstke kive üksteise peale.
Inspiratsiooni ammutada võite Richard Longi teoseid vaadates. Näiteks raamatust Walking and marking.
Maastik, inimene, rännak, kunst. Liikumine, voolamine, läbimine. Läbistuda laskmine.
Ka taevasse vaatamine on kunst. hingamine võib olla kunst. Mudased jalad ja liiva siristamine sõrmede vahelt on kunst. Te ei vaja absoluutselt mitte midagi. Te võite ka lihtsalt lamada.
Lapsed, kes ei oska veel kirjutada võivad joonistada või nimetada, mis on nende arvates loodus (Järvinen /Savolainen 1997). Ka kujutluspiltide kirjeldamine on kunst.
Fotokogu on alati parem variant kui midagi tema looduslikust keskkonnast ära viia ja kusagil mujal elama sundida. Harrastage jalajäljeta turismi, tehes näiteks slaidiõhtu teemal Ehtne India.
Immateriaalne kunst kasutab ainult kujutlusvõimet ja mitte mingeid ressursse. Ei mingit tarbimispillerkaart… Kuid sinna kõrvale võite siiski luua pisi-pisitillukesi kunstiteoseid…. Peaagu materjalikuluta.

Ülesandeid:

• Üks ja sama maastik erinevate taevastega. Rünkpilved, kiudsajupilved, äikesepilved, kõrgkihtpilved. Milliseid erinevaid vihmapilvi võib näha? Millised on pilved mägedes, järvede jõgede või mere kohal. Kiudrünk- ehk makrellpilved. Kiudpilv võib meenutada laineid või kalaskeletti. Miks? Milline näeb välja tornaadosid tekitav pilv? Millised on tormipilved merel? Millised on öised pilved?
• Omakultuurilised karakterid ja nende seos keskkonnaga Markku Käpylä kirjutab karakteritest, kes võivad olla keskkonnakasvatuses olulised mõjutusvahendid – olgu reaalsed inimesed või fiktiivsed (Käpylä 1997 : 255). Tunnis võib luua oma ökokarakteri ja panna ta tegutsema koomiksis, filmis või maaliseerias. Immateriaalses võtmes saab karakterit etendada, teha pantomiimi. Karakter ise on nö immateriaalne kunstiteos, ent teda võib kasutada igasuguste kunstiteoste alusena.
Karakteri lugu võib alati jätkata ja selle juurde tagasi pöörduda.

• Maa, õhk tuli, vesi ehk nelja põhielemendi esinemine looduses (ja kunstis?)
• Sõrme- ja jalajäljed esemetel
• Pilvede vaatlemine
• Nähtamatud sõrmejäljed
• Mälupiltide kirjeldamine
• Veidrate vaatenurkade leidmine maailma vaatamiseks.
• Valguskunst. Looduslikud ja kunstlikud valgusallikad. Valgus ja vari looduses. Valguse roll ehitatud keskkonnas. Hele keskkond, väike jalajälg, tume (täistopitud, varjurohke) keskkond = suur jalajälg ehk mida lihtsam ja avaram, asjadeta ümbrus seda kestlikum elustiil ning seda vähem ressursse kulub keskkonna toimimise tagamiseks. Funktsionaalne valgusdisain linnaruumis.
Analüüsiülesanded
• Keskkonna värvid: Gruppi palutakse loetleda värve mis paistavad nende ümber ja nimetama eri värvi objekte. Arutletakse, mis tundeid värvid äratavad. Mis vahe on looduslikel ja ehitatud keskkonna värvidel? Valige 1 värv ja otsige looduslikke objekte eri tonaalsustes. Koostage värvirida
• Filmianalüüs
• Jutustus, loov analüüs mingil keskkonnateemal või lapsi huvitava küsimuse „vastusena“. Nt kuidas kuuse okkad kinni püsivad, kui kõigil ülejäänutel sajavad lehed alla? Kuidas kala vees põhja ei vaju? Miks taimed sulgevad oma õielehed? Miks läks päike pilve taha? Joonistada skeem liivale või kriidiga asfaldile, tahvlile

Arutelu mõistete üle
Mida tähendab sulle keskkonda sobituv arhitektuur?
Keskkonnasäästlik disain?
Loodussõbralik toode?
Keskkonnavaenulik tootmine?
Öko-…?
Ökoloogiline käitumine /tootmine
Keskkonnakunst?
Maakunst?
Mis on keskkond kunsti mõttes?
Keskkonnakunst
Taaskasutus[disain]
Uuskasutus[disain]
Korduvkasutatav
Hea võimalus nii arutelu korraldamiseks kui ressursivabaks kunstitunniks on disaineritega kohtumised. Kutsuge näiteks külla eesti ökodisainereid!