Pakendidisain

Posted on 07/05/2011

0


Kunstitunni kava
Paluks pakkida ka!

Ülekooliline leidlike kingipakendite kampaania / konkurss.

Vanuseastmed:
I 1.- 5. klass
II 6. – 8. klass
III 9. – 12. klass

Eesmärgiks on luua põnevaid taaskasutusmaterjalist või teistmoodi säästlikke kingipakendeid, mis oleks leidlikud-innovaatilised, mõjuksid kunstiteostena ja täidaksid samas ka oma funktsiooni – kaitsta, ümbritseda, saladuses hoida oma sisu, pakkuda kingituse saajale puhast rõõmu ja ootusärevust.
Kingipakk – see on tihtipeale kaduv kunst, mis säilib vaid kingituse avamise hetkeni. Ometi võiks just kord aastas tähetundi nägev kingitusepakk särada kauem kui vaid hetke, pakkuda ka pärast oma ülesande täitmist esteetilist elamust. Milleks raisata kirevaid pabereid? Parem olgu pakend kingituseks omaette!

Inimkond on pakendeid kasutanud juba väga kaua. Klaas oli tuntud juba 3000. a. eKr ja savianumad nooremal kiviajal. Esialgsed pakendid täitsid kaitse ja transpordifunktsioone. Sajandeid kasutas inimene pakendeid kui midagi kauakestvat ja korduvkasutatavat. Purunenud „pakend“ püüti korda teha ning parimates pakendites, vakkades ja astjates hoiti koduvaimudele ja jumalustele mõeldud andameid.
Alates 19 saj II poolest kasutati enam paberit, plekki ja klaasi ning loobuti keraamikast. Selvesüsteem vajas enamiku kaupade ettepakendamist, tuli arvestada pakendi tugevuse ja kaaluga. Pakend muutus ka kauba reklaamiks, ahvatledes ostma ja eksponeerides ning üle forsseerides kauba häid omadusi.
20. sajandil suurenes rahvaarv ja tarbimine. Rohkem kaupa tähendas ka rohkem pakendeid. Plastmassirevolutsioon tõi meile kile, mille odavus, masstootmine, kiire pakendamisvõimalus suurendas maailmas tekkivat jäätmete hulka enam kui 1000 -kordseks. Olmejäätmete kogumassist moodustavad pakendid kuni 60%

I vanuseaste. Kolm 45-minutilist tundi.

1. tund – sissejuhatav tund. Tähtpäev on tulemas ja mõtlete kingituste tegemisele. Kuidas vältida suurt raiskamist? Korduvkasutatavad pakendid – karbid, purgid, kotid – tulevad appi. Praktiline ülesanne: leida klassis esemeid, mida saaks veel pakendina kasutada ja kuidas. Igaüks saab selle esitlemiseks sõna 1 minutiks.

2. tund – Kingipakk kui kunstiteos. Joonistame kingipaki, mida saajal oleks põnev avada. Kasutada värvilisi pabereid, kleepse, vanu lõikelehti, kontoritarvete jääke, kommikarbisisusid vmt. Järgmiseks korraks paluda kaasa võtta mõni asi, mille tahaksid kinkida sõbrale või sugulasele ning sidumise vahend, mis ei oleks poest ostetud pakkepael (vihjeks: saapanöör, vana käevõru, sukk vmt).

3. tund – kingipakipaber kartulitrükitehnikas. Šablooni valmistamine, kartulitempli valmistamine, trükkimine. Ära kuivanud paberisse saab aidata pakkida kaasavõetud esemeid ja kinni siduda vaimuka „nööriga“.

II vanuseaste. Kolm 45-minutilist tundi

1. tund. Sissejuhatus, idee tutvustus. Keskkonnasõbralik tarbimine ja disain. Mida tähendab „öko?“ Mis võiks olla ökopakend? Loodussõbralikud materjalid, kokkuhoidlik kujundus. Praktiline ülesanne: erinevad paberist ja papist volditud karbid-topsid (kasutada endale meelepärast šablooni ning vanu kalendreid või ajakirju materjaliks).

2. tund. Skulpturaalne pakend. Rühmatöö. Luua kingitusepakk, mis mõjub kunstiteosena ja mida saaks eksponeerida postamendil. Valmistada taaskasutus- või mõnest looduslikust materjalist. Vaja läheb: ajalehed, rämpspost, erinevad toidupakendid, küpsisekarbid, kilekotid, kaaned, korgid, vanad pastakad, plastpudelid, pappkarbid, nöör, niit, heegelnõel, kõveraid naelu käsitööklassist, pastakavedrud, kirjaklambrid, tühjad teibi rullid vmt. Töö peab püsima koos, seisma püsti, olema viimistletud ja korrektne, mistahes materjali te ka kasutate.
3. tund. Skulpturaalse pakendi jätkamine, viimistlemine, pealkirjastamine ja esitlemine. Luua esitlus / poster, mis tutvustab autorit ja tema arusaamist taaskasutusest. Mis on kõige olulisem, mida ta ülesandest õppis?

III vanuseaste. Kaks 45-minutilist tundi tavaklassil, kolm 2×45 tundi kunstiklassil.

1. tund. Pakend kui ökokunst. Mis on ökokunst? (kunst materjalidest, mis tulevad „otse loodusest“ on hävivad või lagunevad; ka kunst, mille teostamisel ei raisata sekundaarseid ressursse nagu vesi, energia, liim jne). slaidishow ökokunsti näidetega. Praktiline ülesanne: kott mulda. Kuidas saab muld olla pakend? Lilled potis on mulda „pakendatud“. Inimesed „kingivad“ end maale tagasi, kui lasevad oma keha maha matta. Mõnikord on “matmine” vaid sümboolne rituaal, elavate inimeste žest austuseks Maaemale. Taimejuured teevad mulla tugevaks – kas saaks „külvata“ pakendimaterjali? Kuidas siduda mulda nii, et sellest saaks pakend? Järgmiseks tunniks leida ise materjali, mis oleks öko ja millest õpilase arvates oleks võimalik luua pakend. Kui sellist materjali kätte ei satu, mõelda taaskasutusvõimalustele: leida materjal või ese, millest teha terve pakend nii, et see mõjuks esteetiliselt ja oleks funktsionaalne.

2. tund. Ökokunst: pakendite loomine. Saiast, leivast, heinast, puukoorest, savi, liiv, kivid. Taaskasutusmaterjali puhul nt. kileribad, roostes naelad, mõni kasutatud seade, riietusese, saabas, karkass, juba kord kasutuses olnud pakend (teepakk sõrmusepakina) või muu kest (kookospähklikoor). Kuidas luua sellest mugav, funktsionaalne, esteetiline ja vastupidav pakend kingitusele?
Jõulude eel võib Ökokunsti-pakendi teha ka piparkoogitaignast! Ühendage kodunduse ja kunstitund ning küpsetage vaimukaid kingipakendeid.

3. tund. Pakendi viimistlemine, eksponeerimine – luua esitlus / poster, mis tutvustab autorit ja tema arusaamist ökokunstist ning taaskasutusest, mida pakendisse pakitakse ja kellele see on mõeldud. Mis on kõige olulisem, mida õpilane ülesandest õppis?
Ideid ökoloogiliseks kingipakendiks:
• värvi ära vahtpakend, mis on järgi jäänud mõne seadme, arvuti vmt pakendist, ning ümbritse sellega oma kingitus.
• Paki kingitus vanade ajakirjade reklaamkülgedesse või lemmikplakatisse, postrisse
• Paki kõigi sõprade kingitused vana koomiksi lehekülgedesse. Kokku saades võib koomiksi üle lugeda!
• Kasutada võib ka vanu linna- ja maakaarte, lõikelehti, menüüsid ja teatri ning konsterdikavasid, miks mitte ka kinoskäidust järele jäänud popcorni-topsi.
• Kui asetad väiksemad dekoreeritud karbid ühe suure sisse, saad väga vinge lahtritega õmblustarvikute, kontoritarvete või joonistusvahendite kasti
• Kasuta pakendina midagi ebatavalist: nt. katkiläinud seadmete (kella, raadio) karkassi, vanu mänguasju (nt plastmassämber), vana supipotti või muffinivormi jne.

Viited, lingid:
http://www.taaskasutus.ee/
http://www.nigelsecostore.com/acatalog/Reusable_Fabric_Gift_Wrapping.html#aEVG
http://www.greenyour.com/lifestyle/events/giftwrap/tips/wrap-presents-in-reusable-items
http://www.eco-artware.com/crafts/crafts_11_02.php
http://lemill.net/lemill-server/content/webpages/voltimine
http://www.origami-resource-center.com/origami-boxes.html
http://www.kid-at-art.com/htdoc/lesson16.html
http://picasaweb.google.com/tuuli.reinsoo/Karbid?authkey=Gv1sRgCLKL5qz4nuWN5QE&feat=directlink
http://www.artistshelpingchildren.org/boxmakinggiftboxesartscraftskids.html
http://familyfun.go.com/crafts/mothers-day-surprise-box-667686
http://www.recyclethis.co.uk/recycling-at-christmas
http://www.creativegiftdesign.co.nz/

Kirjandus:
Origami ise meisterdamiseks. Tallinn, Koolibri, 2007
Working with odds and ends. London : Macdonald & Co., 1973
Ökokunst Eesti Moodi.Eesti Loodus 2/2003
Ecodesign. Silvia Barbero
The Package Design Book. Julius Wiedemann.
Designing Sustainable Packaging. Scott Boylston
Designing for Re-Use: The Life of Consumer Packaging. Tom Fisher, Janet Shipton
Vasil, Adria. Ecoholic. Vintage Canada. 2007
Basye Sander, Jennifer and Peter Sander. Green Christmas. Adams Media. 2008
Packaging prototypes. 3. Thinking green / Edward Denison & Guang Yu Ren ; photography by John Suett
Experimental packaging / compiled and edited by Daniel Mason. Crans-Près-Céligny : RotoVision, 2001
Gift Wrapping: Creative Ideas from Japan