Väikese Jalajälje Kunstitund: nippe ja soovitusi

Posted on 08/05/2011

0


Ruum:
• Õhk ruumis peab vahetuma iga 2 tunni tagant. Õhuta ruume kiiresti ja põhjalikult, mitte vähehaaval. Regulaarselt tuulutatav ruum on soojem, sest õhk ei „jää kinni“
• Ööseks tõmba kardinad ette
• Radiaatorite ees ei tohiks olla suuri mööbliesemeid ning iga radiaatori taha tuleks panna peegeldav paneel, et rohkem soojust jääks ruumi (papp + alumiiniumleht või vanadest joogipurkidest paneel). 5 cm radiaatorist kõrgemal peaks olema madalad riiulid, et soojus ei hõljuks üles lae alla
• Tolm ja mustus vähendavad soojust ja hapnikku ruumis.
• Puhtama lambi valgustugevus on 20 % suurem.
• Kunstiklassi mööbel võiks koosneda moodulitest või olla tasapindseks kokkulapitav, ratastel, mitmeotstarbeline!
Idee: kraanivett lase pesukausis toasoojaks minna selmet kraanist jooksva kuuma veega käsi ja pintsleid pesta
Ressursside kulutuse vähendamine:
• Tee võimalikult palju tööd päevavalguses, et vähendada elektrikulu.
• Ära pese jooksva veega. Tõeliselt räpaseid asju pese kausis / vannis. Tilkuv kraan raiskab ~2 s intervalli puhul kuni 25 l puhast joogivett tunnis ja ~0,5 s puhul kuni 100 l. Nirisev kraan aga võib hukka lasta kuni 600 liitrit vett. Mis siis veel rääkida maksimumtugevusega voolavast kuumast veest.
• Igaüks võib võtta vett looduslikest veeallikatest joogiks, pesemiseks ja olmevajadusteks. Samuti tohib igaüks varuda jääd ja lund. Kui sul on võimalus, kogu kunstitööks vett õues!
• Vesi, mida tahetakse kuumaks ajada, võiks juba enne olla toasoe. Kui sul on näiteks vaja kiiresti tärklisest liimi valmistada, hoia kuuma vett termoses ja sega korraga väikseid koguseid, et vältida ülejääke
• Kui klassis on teler, vähenda selle heledust. Säästad energiat 30 – 50 %
Multikasutus: jaga, vaheta, kasuta ühiselt töövahendeid, korralda klassiruumis ülalistmisi, mõttetalguid, töötubasid
Materjalid ja töövahendid:
Eelista kohalikku toodet, mitte kaugelt toodut, kui võimalik. Nii vähendad vajalike materjalide üleilmseks transpordiks kuluvat CO2 hulka.
Osta vajalikke värve juurde ühekaupa, väldi suurt värvikarpi ja värve, mida kasutad vähe!
Kasuta täidetavaid kontoritarbeid, iseterituvaid kääre, ülekirjutatavaid CD plaate.
Värvidest, lakkidest, liimidest eelistada vesilahustuvaid ja taastäidetavaid.
Käterätikute poolt või vastu? Kasuta kangajääke pintslilappidena, väldi paberiraiskamist! Kool saab korraldada rättide-lappide ühispesu.
Püüa leida poest taaskasutusmaterjalist keskkonnasõbralikke kunstitarbeid.
Ära kasuta ühekordseid nõusid kunsti tegemiseks! Juba nende olemasolu on keskkonnakuritegu. Aidata kaasa nende kahjuliku keskkonnamõju suurendamisele on aga loominguline seniilsus.
Lähtu 4L põhimõttest: loobu, leia uus rakendus, lase parandada, lammuta algmaterjaliks!
Ära osta ebavajalikku ja ülepakendatut. Püüa mõelda, kuidas poekaupa asendada kättesaadavama, odavama, isetehtu, looduslikuga.
Õpi asju parandama ja kasuta neid palju kordi (vähendad MIPSI).
Kui sa mingit eset ei kasuta, anna see edasi kellegile, kes seda vajab või saada ringlusse. Mõttetult seisva töövahendi või materjali MIPS ei saa väheneda, sest ta ei kogu “teenuseühikuid”.
Algata projekte, mis ei vaja palju materjale ja vahendeid.
Väldi aerosoole.
Mida igaüks saab iseenda juures muuta:
• Ära söö, hinga, kanna, joo ega kasuta mürke. Lisaks keskkonnakahjule vähendavad tehismaterjalid inimese töövõimet ja tekitavad allergiaid.
• Ühistranspordi keskkonnasõbralikkuse pingereas on esimene tramm, järgnevad rong, metroo, troll, buss, takso. Kõige parem on tulla kooli jala – nii kogud mõtteid ka kunstitunni jaoks, sest sul on aega märgata ja meelde jätta!
• Eelista naturaalsest materjalist rõivaid, sest nende tootmisel ei ole kasutatud taastumatuid loodusvarasid
• Kampaaniatooted on ehtne looduse arvelt rikastumine, – väldi neid! toode on pisike võrreldes sellele kulutatud ressurssidega. Kui sa tõesti vajad seda asja, valmista see ise kunstitunnis!
• Kunstitund teksadevabaks! Teksapükste valmistamiseks kulub 5 kg taastumatuid loodusvarasid, 1,7 kg taastuvaid varasid, 4000 kg vett, 1,6 kg õhku, 3 kg pinnast. Kui tahad teksasid kanda, kanna neid kaua ja ära osta igal hooajal uusi! Vanadest teksadest tee aga pintslite hoidja, arvutikott või tööriistavöö.
• Kui oskad midagi parandada, õpeta edasi!
Juhuslikud ökofaktid võib kirjutada eraldi sedelikestele, panna kapslitesse ja kirjutada peale: tähtsad võlusõnad…
Vanapaberisse ei sobi kleepsud, kiletatud paber, kopeerpaber, foolium, piima jogurti mahlapakid märg ja määrdunud paber.
Iga ülesannet alustades ära unusta mainida, et paberijäägid käivad vanapaberikasti, metalli, klaasi ja plasti jäägid igaüks oma konteinerisse jne. Varsti ei pea seda enam ütlema, sest õpilased juba harjuvad nii tegema.
Ruumis liiga ühtlaselt jaotuv valus põhjustab väsimustunde. Kunstlik valgus põhjustab tähelepanu ja töövõime nõrgenemist. Tegutse igal võimalikul juhul õues või mõtle, kuidas klassi rohkem päevavalgust päästa.
Külasta energiasäästuportaal: http://kokkuhoid.energia.ee

Kandke lõngajääkidest boheemlaslikke triibulisi kampsuneid ja lappidest õmmeldud tööpõllesid
Kas lamp on kunstiteos? Ära lase sel põleda, kui sind toas pole.
Kasuta väiksemat telerit või jaga klippi netis
Kasuta intelligentseid laadijaid (universaallaadija kunstiklassi?)

Tutvu kirjandusega ja külasta kohalikku keskkonnapunkti, et leida infomaterjale säästlikuma tarbimise kohta
Harrasta kogukondlikku teabekogumist – inimesed leiutavad tihti isiklikke, kummalisi säästunippe, millest tervel kogukonnal võib kasu olla.
Mine metsa! Loodus on kunstiklass. Õuesoleku ajal ei kulu klassiruumis ühtegi ressurssi!

Posted in: magistritöö